zaterdag 30 november 2013

Elbasan, Albanië (1)

Inmiddels zit ik zelf samen met mijn zoon Freek heerlijk bij de kachel in een prachtig appartement midden in de stad Elbasan, dat ligt in het midden van Albaniē. Ik ben hier voor het maken van een promofilmpje van het ECE (Éducation Centre Elbasan) voor de Stichting Skampa, (http://skampa.nl/?page_id=205)
Ik schaam me een beetje, lekker bij de kachel, het is buiten immers koud, nat en guur, het waait, het is hier ook herfst. We zullen de komende week de armste kinderen, lees Roma kinderen, treffen.  Zij komen in aanmerking voor het project van huiswerkbegeleiding waar deze organisatie voor zorgt. In het Albanese onderwijssysteem is het gebruikelijk dat kinderen al op zeer jonge leeftijd huiswerk mee naar huis krijgen, zo zit het hier nou eenmaal in elkaar. Men zit minder uren op school en moet dus thuis meer aan zelfstudie doen. Het is lastdittrich aan de slag te gaan als daar geen elektriciteit is, geen kachel, soms geen tafel of stoelen, hooguit een kaars, dikwijls nauwelijks eten.
Ja, en dan zit ik hier dan, bij de kachel, lekker warm, met alles wat die kinderen ontbeert, een dubbel gevoel overmant me. Het is uiteraard voor een hoger doel, het maken van een promofilmpje, om daarmee meer gelden binnen te halen voor dit prachtige project, dat wel. 
Morgen beginnen we vroeg met een bezoek aan de plaatselijke Roma markt. Dat is de plek waar het voor de aanjager van dit project, Alex Le Mat, allemaal begon. Hierover morgen meer.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten